Lastsäkringsmanualer – Cargo Securing Manuals (CSM)

MariTerm AB har utarbetat lastsäkringsmanualer (Cargo Securing Manuals, CSM) för fartyg sedan 1985. Totalt har över 300 manualer utvecklats för RoRo-fartyg, PCTC-fartyg samt fartyg som fraktar pappersprodukter, styckegods och kylgods.

Ett stort antal allvarliga olyckor till sjöss har orsakats av förskjutningar av lasten, vilket i sin tur gått att härleda till brister i säkringen av lasten ombord. Med anledning av detta har International Maritime Organization (IMO) utarbetat en kod med anvisningar för stuvning och säkring av last i fartyg, kallad Code of Safe Practice for Cargo Stowage and Securing (CSS-koden). CSS-koden ger allmänna riktlinjer för olika godsslag, anvisningar om antal och placering av surrningsfästen i fartygsdäcket och på lastbärare samt principer för hur surrningsarrangemang ska dimensioneras baserat på de förväntade påkänningarna på lasten. Lastsäkringsmanualer ska därför återge CSS-kodens krav på ett sätt som är anpassat efter det individuella fartyget och den last som brukar föras ombord. Mer info om CSS-koden återfinns på följande länk: IMO – Code of Safe Practice for Cargo Stowage and Securing (CSS Code)

Enligt den internationella konventionen SOLAS – Safety of Life at Sea kapitel VI, ska alla fartyg utom rena tankfartyg och bulkfartyg vara utrustade med lastsäkringsmanualer, godkänd av myndigheterna. Manualen ska vara anpassad för det individuella fartyget och dess lastsäkringsutrustning samt för den typ av last som fartyget ska transportera.

Kraven på lastsäkring på svenska fartyg samt för laster som går ut över svenska hamnar regleras i TSFS 2010:174 – Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om transport av last på fartyg och terminaler som anlöps av fartyg som lastar eller lossar fast bulklast. Föreskriften anger både hur gods ska säkras inne i lastbärare och hur godsenheter ska säkras till fartyget. I föreskriften återfinns kraven på vad en lastsäkringsmanual ska innehålla och den svenska sjöföreskriften TSFS 2010:174 återfinns på följande länk: TSFS 2010:174 – Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om transport av last på fartyg och terminaler som anlöps av fartyg som lastar eller lossar fast bulklast

Vad är en lastsäkringsmanual?

En lastsäkringsmanual är ett fartygsspecifikt dokument som ger riktlinjer och instruktioner för säker stuvning och säkring av last ombord. Det är ett avgörande verktyg för att säkerställa säkerheten för fartyget, besättningen och lasten under transport.

Syftet med en lastsäkringsmanual är att beskriva procedurer och bästa praxis för korrekt lasthantering, stuvning och säkring av gods i olika typer av fartyg. Den fungerar som en referens för de besättningsmedlemmar som ansvarar för lastoperationer och hjälper dem att förstå de korrekta metoderna för att säkra olika typer av last, inklusive containrar, bulklast, fordon och annat gods.

Lastsäkringsmanualer ska vara utarbetade enligt IMO:s regler och vara godkända av fartygets flagstatsmyndighet. De innehåller vanligtvis följande information:

  • Kapitel 1 – Allmän inledning
  • Kapitel 2 – Beskrivning av säkringsutrustning
  • Kapitel 3 – Stuvning och säkring av icke standardiserad last (styckegods) och semi standardiserad last (t.ex. trailers)
  • Kapitel 4 – Stuvning och säkring av containers och annan standardiserad last

Lastsäkringsmanualer ger riktlinjer för val och användning av lämplig säkringsutrustning, såsom surrningsmaterial, twistlocks, beddning och friktionsmattor. Lastsäkringsmanualer täcker också metoder för korrekt surrning och förstängning av last för att förhindra förskjutning, glidning eller kollaps under transport, särskilt i hårt väder eller vid grov sjö.

Dessutom kan lastsäkringsmanualer ta upp förutsättningar som är specifika för olika fartygstyper, såsom containerfartyg, bulkfartyg, RoRo-fartyg eller PCTC-fartyg, eftersom varje typ har unika krav för att säkra last.

Lastsäkringmanualer utarbetade av MariTerm AB

MariTerm AB har utarbetat lastsäkringsmanualer (Cargo Securing Manuals, CSM) för fartyg sedan 1985. Totalt har över 300 manualer utvecklats för RoRo-fartyg, PCTC-fartyg samt fartyg som fraktar pappersprodukter, styckegods och kylgods, däribland för rederierna:

  • Finnlines
  • Stena Line
  • Stena RoRo
  • TT-Line
  • Brittany Ferries
  • Irish Ferries
  • Eckerö Line
  • SCA
  • Wallenius Sol
  • Wallenius Wilhelmsen
  • Höegh Autoliners
  • UECC
  • NOCC
  • Neptune Lines
  • Eukor
  • GoTa Ship Management

Det som utmärker lastsäkringsmanualer utarbetade av MariTerm AB är följande:

  • Lastsäkringsmanualerna följer alltid de nyaste internationella reglerna och koderna. Lastsäkringsmanualerna som tas fram i dagsläget är baserade på MSC Circ.1353 rev 2 med lastsäkringsarrangemang utformade enligt MSC Circ.1623 Amendments to the Code of Safe Practice for Cargo Stowage.
  • Anvisningarna för hur lasten ska säkras görs användarvänliga genom antalet surrningar som behövs beskrivs i tabellform och med bilder som visar hur surrningarna ska appliceras.
  • Om fartygsägaren önskar kan lastsäkringsmanualen innehålla väderberoende surrningsarrangemang för vanliga typer av last. Detta innebär att lastsäkringsarrangemangen skiljer sig beroende på förväntad våghöjd under enskilda resor eller de förhållanden som normalt råder i det område som fartyget trafikerar.
  • Surrningsarrangemenangen i lastsäkringsmanualer kan vara dimensionerade efter flera olika GM-värden eftersom fartyg kan opereras med varierande lastintag. Sedan de senaste reglerna introducerades finns också möjlighet att dimensionera surrningsarrangemangen efter operationell fart i stället för servicefart.

Vid utarbetande av lastsäkringsmanualer åtar sig MariTerm AB att svara på alla frågor från myndigheter eller klassningssällskap för att godkännandeprocessen ska gå så smidigt som möjligt.

Om ni har frågor om utarbetande av lastsäkringsmanualer, tveka inte att kontakta MariTerm AB.

Ytterligare information

Ytterligare information får du genom att kontakta:

    Skicka ett meddelande:

    Namn:

    Företag:

    E-mail:

    Telefon:

    Meddelande:

    Kontaktuppgifter:

    MariTerm AB
    Sporthallsvägen 2A
    263 35 Höganäs

    Jonathan Nilsson
    Telefon: 042-33 31 13
    E-mail: jonathan.nilsson@mariterm.se
    www.mariterm.se