Branschnorm – För lastsäkring

Branschnorm – För lastsäkring baserad på kraven i TSFS 2017:25 samt EU-direktivet 2014/47/EU om flygande inspektioner

Från den 20 maj 2018 gäller nya regler i EU för lastsäkring vid internationella transporter. I Sverige har vi redan sedan tidigare högt ställda krav och de nya reglerna innebär inga större förändringar i hur godset ska lastsäkras men vissa nyheter finns kring mängden utrustning och vilka normer som gäller för den fasta utrustningen.

Branschnormen ger exempel på hur olika godsslag kan lastsäkras i enlighet med gällande regler.

Utöver de metoder som anges i denna branschnorm kan även andra lastsäkringsarrangemang användas om de uppfyller föreskriftens krav. Detta kan visas genom att använda TYAs lathund, appar, teknisk beräkning, praktiska prov eller hänvisning till andra källor, såsom:

  • Europeiska riktlinjer för bästa praxis av lastsäkring för vägtransport (EU BPG)
  • IMO/ILO/UN ECE Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units (CTU-koden)
  • IRU International Guidelines on Safe Load Securing for Road Transport

Andra inlägg du kanske gillar…

MariTerm AB erbjuder distansutbildning

MariTerm AB erbjuder distansutbildning

MariTerm AB erbjuder distansutbildning Vi lever just nu i en mycket turbulent tid och rekommendationerna från myndigheterna är att genomföra utbildning för vuxna på distans. Vi anpassar oss därefter och under rådande pandemi erbjuder vi de flesta av våra utbildningar...

MariLash

MariLash

MariLash MariTerm AB har i samarbete med Wallenius Wilhelmsen Ocean utvecklat en ny modern version av programmet MariLash. I MariLash kan användaren ta fram lastsäkringsarrangemang för gods lastat på lastbärare samt lastbärare till fartygets däck. Klicka här för mer...