ISM – International Safety Management Code

Innehållsförteckning

Här kan du snabbt hitta det du söker efter!

    Utbildning – ISM – Internauditering med risk- & orsaksanalys

    Kursen syftar till att skapa insikt i ISM-koden och det förebyggande arbete som enligt koden ska vidtas för att upprätthålla god säkerhet ombord på fartyg. Kursen fokuserar därför på de roller som befälhavaren och företagsledningen har i att tillgodose kodens efterlevnad, vilket gör att utbildningen lämpar sig väl till såväl befäl som övrig rederianställd säkerhetspersonal. Kursen belyser även de fallgropar som många gånger kan uppstå vid bristfällig internauditering.

    Kontaktuppgifter

    Kontaktperson

    Sven Sökjer-Petersen

    Telefonnummer

    Adress

    MariTerm AB
    Sporthallsvägen 2A
    263 35 Höganäs

    Genom koden ska det säkerställas att

    • företag som har fartyg i trafik som omfattas av koden upprättar, genomför och på lämpligt sätt upprätthåller ombord- och landbaserade säkerhetsorganisationssystem.
    • administrationerna i flagg- och hamnstaterna kontrollerar dessa.

    ISM-koden kräver att fartyg såväl som dess operatör upprättar ett Safety Management System i vars manualer arbetsmoment som kan vålla skada ska beskrivas i procedurer för att undvika olyckor. Operatörer och fartyg har stor frihet i att skapa beskrivningar som passar de fartyg och de segment inom sjöfarten där de opererar, bara de håller sig inom kodens ramar. Tumregeln för dessa beskrivningar är: ”Skriv som du gör och gör som du skriver.” Detta betyder att de professionellt yrkesverksamma har stor frihet att beskriva sitt handhavande i de olika arbetsmomenten, men också ansvaret att åtlyda sina egna regler.

    Vilka fartyg omfattas av ISM-koden?

    ISM-certifiering är obligatorisk för följande typer av fartyg:

    • passagerarfartyg som går i trafik utanför vissa havs- och fartområden,
    • ro-ro-passagerarfartyg,
    • höghastighetspassagerarfartyg,
    • alla lastfartyg som har en bruttodräktighet om 500 eller däröver,
    • höghastighetslastfartyg samt för de företag som ansvarar för dessa fartygs drift.

    Konsultation ISM-koden – International Safety Management Code

    Vad är ISM-koden?

    ISM-koden (International Safety Management Code) är en kod för att skapa säker drift av fartyg och förhindra föroreningar. Syftet med koden är att säkerställa säkerheten till sjöss, förhindra att människor skadas eller förolyckas och undvika skador på egendom och miljö, särskilt den marina miljön.

    Genom koden ska det säkerställas att:

    • företag som har fartyg i trafik som omfattas av koden upprättar, genomför och på lämpligt sätt upprätthåller ombord- och landbaserade säkerhetsorganisationssystem.
    • administrationerna i flagg- och hamnstaterna kontrollerar dessa.

    ISM-koden kräver att fartyg såväl som dess operatör upprättar ett Safety Management System i vars manualer arbetsmoment som kan vålla skada ska beskrivas i procedurer för att undvika olyckor. Operatörer och fartyg har stor frihet i att skapa beskrivningar som passar de fartyg och de segment inom sjöfarten där de opererar, bara de håller sig inom kodens ramar. Tumregeln för dessa beskrivningar är: ”Skriv som du gör och gör som du skriver.” Detta betyder att de professionellt yrkesverksamma har stor frihet att beskriva sitt handhavande i de olika arbetsmomenten, men också ansvaret att åtlyda sina egna regler.

    Bakgrund till ISM-koden

    Bakgrunden till kodens uppkomst var dels en galopperande ökning i antalet olyckor till sjöss och dels det faktum att ansvaret för olyckorna, nästan utan undantag, lades på operatörsnivå. Detta i sin tur försvagade incitamentet hos ägare och operatörer att investera i säkerhetsfrämjande åtgärder.

    Kodens mål är att förhindra olyckor till sjöss med skador på människor, fartyg och miljö som följd. Kodens syfte är att skapa en internationell standard för säker ledning och operation av fartyg. Redan i kodens inledning stadgas det att kodens hörnsten är engagemang från toppen i företaget, och att detta tillsammans med kompetens, attityd och motivation på individnivå avgör resultatet.

    Förlisningen av färjan M/S Herald of Free Enterprise den 6 mars 1987 var den droppe som fick acceptansbägaren att rinna över. Följden blev att IMO antog en resolution om önskade guidelines för att säkra driften på ro-pax-färjor och ur dessa guidelines utvecklades ISM-koden.

    Koden består mest av allmänna regler, vilket medger stor elasticitet gällande tolkning inom olika sjöfartssegment och kulturer.

    När en fartygsoperatör befunnits arbeta inom kodens ramar, godkänns den av certifierande myndighet och ett Safety Management Certificate utfärdas. Därefter krävs årliga auditeringar för att få upprätthålla certifikatet.

    Kontakt

    Skicka ett meddelande

    Personuppgiftspolicy

    Kontaktuppgifter

    Kontaktperson

    Sven Sökjer-Petersen

    Telefonnummer

    Adress

    MariTerm AB
    Sporthallsvägen 2A
    263 35 Höganäs