Manöverprov

Innehållsförteckning

Här kan du snabbt hitta det du söker efter!

    Manöverprov – Manöveregenskaper

    MariTerm AB har genom åren genomfört en rad manöverprov med fartyg i enlighet med IMO:s rekommendationer samt regler från fartygets administration och klassningssällskap.

    Vi kan därför åta oss att planera, leda och dokumentera prov enligt beskrivningarna nedan.

    Varför genomförs manöverprov av ett fartyg?

    För att ta reda på ett fartygs manöveregenskaper, dvs. hur fartyget uppför sig i vattnet vid gir och ändring av maskinpåslag, exempelvis från full fart framåt till full fart bakåt.

    Vid manöverprov kan bl.a. följande egenskaper som är av väsentlig betydelse för fartygets manöverförmåga utvärderas:

    • Fartygets förmåga att ändra kurs vid små roderutslag
    • Hur fartyget svarar på plötsligt ändrat roderutslag
    • Girförmåga vid behov av större justeringar av kursen, t.ex. girradie vid en kursändring på 90° eller 180°.
    • Stoppförmåga vid nödsituationer

    Kontaktuppgifter

    Kontaktperson

    Sven Sökjer-Petersen

    Telefonnummer

    Adress

    MariTerm AB
    Sporthallsvägen 2A
    263 35 Höganäs

    När gör man manöverprov av ett fartyg?

    Ett fartygs manöverförmåga planeras, testas och verifieras vid byggnation genom en rad manöverprov i enlighet med IMO:s krav. Detta görs när fartyget genomför sina provturer innan fartyget lämnas över från varv till ägare.

    Likaså, om under fartygets levnad delar på fartyget byts ut som kan påverka dess manöverförmåga såsom rodersystem eller propeller/propellerblad kan manöverprov behöva göras igen för att se hur manöverförmågan har påverkats/förändrats.

    Hur går ett manöverprov till?

    Manöverprov utförs i enlighet med instruktionerna i Standards for Ship Maneuverability (IMO-resolution MSC.137(76) och Explanatory Notes to the Standards for Ship Maneuverability (IMO MSC/Circ.1053).

    Följande manöverprov beskrivs i dessa regelverk:

    • Test av girradie (Turning circle test)
    • Zig-Zag-test
    • Stopptest (Stop test)

    Vändcirkeltest (Turning circle test)

    Detta test görs för att se vilken girförmåga fartyget har vid större ändringar av kursen.

    Enligt IMO ska dessa testet utförs genom att fullt roderutslag ges vid stadig gång med full fart framåt (85% MCR). Fartygets rörelser registreras sedan till dess det har gjort en hel cirkel (360°). Testet repeteras både åt styrbord och babord.

    Det kan också vara önskvärt att utföra prov vid andra farter eller roderutslag, även om detta inte krävs enligt IMO:s regelverk.

    Girförmågan utvärderas enlig följande kriterier:

    1. Advance – Sträckan längs fartygets ursprungliga kurs som behövs för att för att gira 90° får överstiga 4,5 fartygslängder
    2. Tactical diameter – Utrymmets som behövs tvärs fartygets ursprungliga kurs för att gira 180° får inte överstiga 5 fartygslängder.

    För passagerarfartyg kontrolleras även att fartygets krängningsvinkel inte överstiger 10° under proven.

     

    Exempel på resultat av ett test av rigradien

    Zig-Zag-test

    Detta test genomförs för att se hur mycket fartyget avviker från kursen samt hur lång tid det tar att uppnå testat roderutslag och önskad kursändring.

    Det finns två olika scenarier som ska testas enligt IMO:

    1. 10° roderutslag i full fart framåt (85% MCR) med initialt roder åt babord respektive styrbord. I varje test skiftas rodervinkeln tre gånger när kursändringen matchar rodervinkeln.
    2. 20° roderutslag i full fart framåt (85% MCR) med initialt roder åt babord respektive styrbord. I varje test skiftas rodervinkeln tre gånger när kursändringen matchar rodervinkeln.

    Kravet enligt IMO för dessa tester är att kontrollera hur fort fartygets roder reagerar på ett större roderutslag samt tiden det tar för fartyget att uppnå en förutbestämd kursavvikelse från ursprungskursen. Likaså kontrolleras fartygets kursavvikelsen när rodervinkeln läggs om från det ena till det andra hållet.

    Testet går till på följande sätt: Fartyget girar först åt det ena hållet, exempelvis babord, tills en viss kursändring uppnåtts (10° resp. 20°), då rodret läggs om lika mycket åt motsatt håll, i detta fall åt styrbord. Tiden det tar att få ösnkat roderutslag mäts (10° resp. 20°) samt tiden det tar för fartyget att uppnå en kursändring åt motsatt håll (10° resp. 20°) då rodret läggs om på nytt åt motsatt håll.

    Förutom tiden det tar mäts även hur mycket fartyget avviker ytterligare från kursen (over shot angle) innan hon påbörjar sin gir åt motsatt håll när rodervinkeln lagts om.

     


    Exempel på resultat efter ett Zig-Zag-test

     

    Stopptest (Stopping test)

    Detta test genomförs för att se hur lång stopptiden samt stoppsträckan är för fartyget från full fart framåt till stillastående fartyg.

    Testet går till på följande sätt: När fartyget har uppnått full fart framåt läggs full back i stället (full fart bakåt) och tiden, sträckan (Head reach) samt kursavvikelsen (Lateral deviation) mäts tills dess att fartyget slutat göra fart genom vattnet, d v s tills fartyget ligger stilla. Under proven ska rodret ligga midskepps, dvs inget roderutslag ska ges.

     


    Exempel på resultat av ett stopptest

     

    Enligt IMO/MSC/Circ.1053 inleds stopptestet genom att omedelbart applicera full fart bakåt från full fart framåt, men dessa prov genomförs i praktiken ofta genom en gradvis ändring av propellerbladens stigning.

    Maximal stoppsträcka fartyget får ha under detta test är 15 fartygslängder.

    Registrering av data under manöverproven

    Under testerna görs kontinuerligt anteckningar och digital registrering av relevant data:

    • Position
    • Kurs
    • Fart
    • Rodervinkel och roderhastighet
    • Propellerns rotationshastighet
    • Propellerstigning
    • Relevanta väder- och ström-förhållanden

    Hur ska fartyget vara lastat under manöverprovet?

    Proven utförs med ett lastintag som medföra att fartyget inte avviker nämnvärt från fullt djupgående och som är så likt det lastförhållande som använts vid de ursprungliga manöverproven som möjligt.

    Vem får genomföra manöverprov?

    MariTerm AB kan planera, leda och dokumentera manöverprov med fartyg i enlighet med IMO:s rekommendationer samt regler från fartygets administration och klassningssällskap.

    Dokumentation av manöverproven

    Efter manöverprovens genomförande kan MariTerm framställa erforderlig dokumentation av ett fartygs manöveregenskaper i form av:

    • Plansch till fartygsbryggan (Wheelhouse Poster)
    • Informationsblad till lots (Pilot Card)
    • Häfte med manöveregenskaper (Manoeuvring Booklet)
    • Provrapport

    Kontakt

    Skicka ett meddelande

    Personuppgiftspolicy

    Kontaktuppgifter

    Kontaktperson

    Sven Sökjer-Petersen

    Telefonnummer

    Adress

    MariTerm AB
    Sporthallsvägen 2A
    263 35 Höganäs