Godsskador och godsskadeutredningar

Innehållsförteckning

Här kan du snabbt hitta det du söker efter!

    Godsskador

    Godsskador är vanligt förekommande under transport. Frekvensen och hur stora godsskador blir kan bero på flera olika faktorer, såsom transportslag, godsets emballage, lastsäkring, hantering och yttre faktorer såsom väder och vägförhållanden. Ingen mottagare av gods accepterar skadat gods. Godsskador leder till aktiviteter som kan bli dyrbara; ersättningsleveranser, reklamationshantering m.m.

    Det är därför av yttersta vikt att vidta förebyggande åtgärder för att minimera risken för godsskador.

    MariTerm hjälper företag med att ta fram en transportlösning som innefattar val av rätt lastbärare, emballage och korrekt dimensionerad lastsäkring för att minimera risken för godsskador.

    Om en godsskada redan har inträffat, tveka inte att kontakta MariTerm.

    Kontaktuppgifter

    Kontaktperson

    MariTerm AB

    Telefonnummer

    E-postadress

    Adress

    MariTerm AB
    Sporthallsvägen 2A
    263 35 Höganäs

    Utredning av godsskador

    MariTerm AB har vid ett flertal tillfällen fått i uppdrag att utreda orsaken till lastskador och biträtt olika parter i tvister då gods har skadats under transport. MariTerm har även på uppdrag av försäkringsbolag och Statens Haverikommission genomfört utredningar i samband med större haverier som inträffat under transport eller vid lasthantering.

    MariTerm är av Transportstyrelsen godkända besiktningsmän för besiktning av lastsäkring samt för att utreda eventuella godsskador.

    MariTerm är av Statens Haverikommission (SHK) utsedda till experter inom lastsäkring och anlitas av dem i händelse av utredning av olycka /incident som har med lastsäkring att göra

    Ansvarsfrågor vid godsskador

    Om det, som trafikordningen anger, endast är föraren av ett motordrivet fordon som har ansvaret för om godset är lastsäkrat på lastbäraren kan situationer uppstå då chauffören ensamt har svårt att ta fullt ansvar för lasten och där medansvar för andra parter bör övervägas. Exempel på sådana situationer är vid chaufförsbyten, när enheter är plombade, när emballaget är bristfälligt, när enheten ingår i en intermodal transport, vid användande av transportsystem såsom A-bockar, vid transport av gods med hög risk såsom betongelement och tunga maskiner samt när lastbärare och utrustning är bristfällig.

    Regler för godsskador

    Beroende på vilken sorts godsskada vi talar om kan olika sorters regler träda i kraft.

    Är skadorna av typen godsskador, skador på transportmedel eller annat gods, regleras förhållandet mellan parterna i transportavtalet av civilrättsliga regler, exempelvis genom den s.k. ”CMR-konventionen” (CMR = Convention relative au contrat de transport international de Merchandises par Route) vid internationell vägtrafik eller motsvarande CIM-konventionen (CIM = Uniform Rules concerning the Contract for International Carriage of Goods by Rail) vid internationella järnvägstransporter.

    Om skadan istället är riktad mot ”tredje man”, t.ex. en person eller miljö, ska offentligrättsliga regler (straffrätt) beaktas för lastsäkring och det kan bli mycket komplicerat att reda ut vem som ska ställas till svars för bristen och i många fall krävs domstolsförfarande.

    Observera att ansvarsfördelningen kan variera internationellt, särskilt när det gäller det offentligrättsliga ansvaret.

    Komplikationer inom godsskador

    Godsskador till följd av exempelvis bristfällig lastsäkring kan därför bli omfattande och ansvarsfrågan för de uppkomna godsskadorna kan vara mycket komplicerad att reda ut. Detta beror dels på att många personer kan vara inblandade, dels på att godstransporter regleras av flera olika överenskommelser, lagar och konventioner som på olika sätt griper in i varandra.

    Kontakt

    Skicka ett meddelande

    Personuppgiftspolicy

    Kontaktuppgifter

    Kontaktperson

    MariTerm AB

    Telefonnummer

    E-postadress

    Adress

    MariTerm AB
    Sporthallsvägen 2A
    263 35 Höganäs