Lathundar för lastsäkring
Lathundar för lastsäkring
En lathund för lastsäkring är ett hjälpmedel vid dimensionering av lastsäkringsarrangemang för att få till erforderlig säkring av last i en lastbärare i enlighet med gällande regler. Det finns dels en lathund som är i enlighet med den europeiska standarden EN 12195-1 som gäller för vägtransport i Europa och dels en lathund som uppfyller kraven enligt IMO/ILO/UNECE Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units (CTU Code) som gäller för internationella transporter på väg, järnväg och till sjöss i sjötransportområde A, B respektive C. Lathunden innehåller information om olika lastsäkringsmetoder och tekniker för att säkra last samt den styrka och antal av olika typer av surrningsutrustning såsom spännband, kätting och wire som behövs för att säkerställa att lasten transporteras säkert och effektivt.
Nedan finns det en mer detaljerad beskrivning av de olika lathundarna för lastsäkring som finns för dimensionering av lastsäkringsarrangemang.
TYAs lathund
TYAs lathund är ett hjälpmedel för att dimensionera ett lastsäkringsarrangemang vid vägtransport enligt de svenska reglerna TSFS 2017:25. Lathunden är baserad på den europeiska standarden EN 12195-1:2010.
I lathunden finns följande beskrivet:
- Information och hållfasthet i surrningsutrustning för lastsäkring.
- Dimensionering av förstängning med hjälp av EUR-pall, stolpar och starka påbyggnader.
- Friktionsfaktorer för olika materialkombinationer som används vid dimensionering av lastsäkring.
- Hur lastsäkringsarrangemang dimensioneras för att förhindra glidning och tippning.
- Tabeller med säkrad lastvikt för olika surrningsmetoder för lastsäkring: överfallssurrning, grimsurrning, loopsurrning och rak surrning.
- Hur lastsäkringsutrustning med annan styrka kan användas.
TYAs lastsäkringslathund har tagits fram genom samarbete mellan TYA och MariTerm AB.
Klicka här för att beställa TYAs lathund för lastsäkring.
På MariTerms kurser Grundkurs i lastsäkring respektive Kurs i lastsäkring i containers och på flak gås de olika lathundarna igenom, hur de ska tolkas och användas. Det rekommenderas att gå någon av dessa kurser för att förstå och kunna tillämpa lathundarna. Klicka här för mer information om utbildningarna.
IMOs lastsäkringslathundar
Som verktyg för hur gods ska lastsäkras i lastbärare i internationell transport har de tre FN-organen IMO (International Maritime Organization), ILO (International Labour Organization) och UN ECE (Economic Commission for Europé) utarbetat IMO/ILO/UNECE Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units (CTU Code). I det informativa material som hör till koden, återfinns bland annat en lathund för lastsäkring, vilken kan laddas ner via följande länkar:
- Quick Lashing Guide – Cargo securing on CTUs for transports on road, combined rail and in sea area A, B and C (engelsk originalversion)
- Lathund för lastsäkring – Lastsäkring i lastbärare för transport på väg, järnväg (kombi) samt i sjöfartsområde A, B & C (svensk översättning)
Lathunden för lastsäkring är utformad för intermodala transporter och är baserad på den största påkänningen för väg, järnväg och sjötransport i något av sjöfartsområdena A, B eller C. Den svenska översättningen har tagits fram genom samarbete mellan Kustbevakningen och MariTerm AB.
En lathund för lastsäkring som endast gäller sjötransport, kan laddas ner via nedanstående länk:
En lathund för lastsäkring, som endast gäller för transport i containers i sjöområde C, kan laddas ner via nedanstående länk:
Företagsanpassad lathund för lastsäkring
En företagsanpassad lathund för lastsäkring är ett hjälpmedel vid dimensionering av lastsäkring för företagsanpassat gods och surrningsmateriel.
Istället för att använda TYAs lathund, tas en specialanpassad lathund fram för ett företags specifika gods, utrustning och förutsättningar. Lathunden kan till exempel innehålla följande:
- Tips, råd och övergripande instruktioner för lastning och säkring av ett företags gods
- Friktionsfaktorer för olika godstyper
- Surrningsutrustning som företaget använder för säkring av gods
- Särskilt anpassade säkringsmetoder för företagets specifika godsslag
- Förklaring av de säkringsmetoder som används för att säkra godset
- Surrningstabeller anpassade efter friktionsfaktorer, surrningsutrustning och surrningsmetoder
Lathunden kan baseras på standarden EN 12195-1:2010 om den ska gälla för vägtransport och/eller på IMO/ILO/UNECE Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units (CTU-koden) om den ska gälla för sjötransport.
Om ni är intresserade av att ta fram en företagsanpassad lathund för lastsäkring, kontakta MariTerm genom att fylla i kontaktformuläret nedan.
Kontakt
Skicka ett meddelande
Kontaktuppgifter
Telefonnummer
E-postadress
Adress
MariTerm AB
Sporthallsvägen 2A
263 35 Höganäs