CCM – Crowd and Crisis Management – Krishantering
Utbildning inom CCM – Crowd and Crisis Management – Krishantering
Utbildning för ombordanställda; befälhavare, överstyrmän, tekniska chefer, förste fartygsingenjör och annan personal med ett direkt ansvar för fartygspassagerare i nödsituationer. Kursen beskriver vilka reaktioner och utmaningar ombordanställda kan möta från passagerare i en nödsituation och vilka resurser de har till hands.
Utbildningens mål och syfte
På alla passagerar- och roro/passagerarfartyg som får ta mer än 100 passagerare, ska befälhavaren, överstyrman, teknisk chef, förste fartygsingenjör och annan personal med ett direkt ansvar för passagerare i nödsituationer inneha specialbehörighet för krishantering (Crisis Management). Personal som ska bistå passagerare i nödsituationer ska ha genomgått utbildning i kontroll av folkmassor (Crowd Management). Kursen överensstämmer med kraven i STCW V/2.6 – V/2.8 och regulation V/2 §6 och hålls i enlighet med IMO Model Course 1.28 och 1.29.
Målet med kursen är bl.a. att kunna:
- Organisera säker förflyttning av passagerare vid embarkering och debarkering.
- Organisera nödprocedurer ombord.
- Optimera användningen av tillgängliga resurser.
- Kontrollera aktiviteterna vid nödlägen.
- Kontrollera passagerare och personal i nödsituationer.
- Skapa och upprätthålla effektiv kommunikation.
Deltagarna ska ges kunskap för att kunna ansvara för den assistans passagerare på ett passagerarfartyg kräver i en nödsituation. Passagerarna ska guidas genom nödsituationens olika faser på säkrast möjliga sätt. De ska assisteras till rätt plats, med rätt klädsel och utrustning, med rätt information och i bästa möjliga fysiska och psykiska tillstånd så att de, när situationen är överstånden, kan återgå till ett normalt liv utan fysiska eller psykiska men.
MariTerm AB är av Transportstyrelsen godkänd utbildningsanordnare för utbildning i krishantering.
Utbildningens två delar
CCM-utbildningen består av två delar; Crowd och Crisis. Deltagaren får själv välja om denne önskar att gå endast Crisis, alltså bara krishantering, eller om även Crowd-delen önskas. Notera att det endast är Crisis-delen, krishanteringsdelen, som är certifikatsgrundande hos Transportstyrelsen.
MariTerm AB erbjuder kurs i krishantering (och/eller Crowd and Crisis Management) som grundkurs eller fortbildningskurs:
Målgrupp
Kursen vänder sig till befälhavare, överstyrmän, tekniska chefer, förste fartygsingenjörer och annan personal med ett direkt ansvar för passagerare i nödsituationer. Kursen riktar alltså sig till besättningsmedlemmar på passagerarfartyg, både i en operativ och en ledande funktion.
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper eller inträdeskrav krävs för att medverka på grundkursen i krishantering, Crisis Management, eller på Crowd and Crisis Management.
För att förlänga giltighetstiden för specialbehörigheten i krishantering måste innehavaren antingen
1. ha tjänstgjort till sjöss i minst tre månader under de senaste fem åren på
a) ett passagerarfartyg eller ro-ro-passagerarfartyg i närfart eller mer vidsträckt fart, eller
b) ett sådant fartyg i inre fart med ett passagerarcertifikat överstigande 100, eller
2. med godkänt resultat har genomgå en fortbildningskurs i krishantering.
Kurslängd
Kursen överensstämmer med kraven i STCW V/2.7 och V/2.8 och hålls i enlighet med IMO Model Course 1.29. Kursen genomförs under två dagar mellan kl 08.00 och 19.00, den första dagen på distans och den andra dagen plats i Helsingborg eller Höganäs. På utbildningen varvas teoretiska lektioner med diskussioner, grupparbeten och rollspel.
För deltagare som ska gå grundkursen i krishantering ska ett antal hemuppgifter genomföras före kursstart. Dessa kommer sedan att gås igenom och diskuteras på utbildningen.
Kursinnehåll
Kursen börjar med en översikt över nationella och internationella författningar som är aktuella för ämnet. Därefter följer en historisk genomgång av passagerarfartygsolyckor och de liv de krävt. Vi går igenom hur Costa Concordiaolyckan hände och orsakerna till den. Vi talar om den beredskap som finns runt våra kuster med det s.k. MIRG-organisationen som främst färjor drar nytta av.
Eftersom gruppsykologi är en stor del av den kunskap som deltagarna måste få med sig behandlas det grundligt. Ett närliggande område är högtalarutrop, tekniker, dos and don’ts.
Evakuering och sjösättning är en stor del av kursen och bland annat diskuteras hur lång tid författningen ger oss, var fallgroparna ligger, tekniker att omhänderta handikappade, olika sätt att distribuera livvästar, olika reaktionssätt hos passagerare, etc. I en särskild presentation behandlas hur besvärliga eller hotfulla passagerare ska bemötas.
En viktig del i kursen är avsnittet om motivation. Besättningsmedlemmar i ett passagerarfartyg rekryteras med utgångspunkt från deras professionella utbildning, kunskap och erfarenhet. Detta har de skaffat sig på eget initiativ och val. När de kommer ombord på sin arbetsplats erhåller de ytterligare uppgifter i säkerhetsorganisationen som är obligatoriska. För att uppnå en effektiv organisation är det därför oerhört viktigt att väcka motivation. Det har forskats på detta ämne i mer än hundra år och nya landvinningar görs ständigt. Vad dessa landvinningar innebär och hur de kan appliceras i ombordmiljön diskuteras på kursen.
Slutligen behandlas ämnet Crisis Management och olika exempel, såväl bra som dåliga, gås igenom ur både litteratur och verklighet. Frågor som diskuteras och behandlas är bland andra: Vad är det som gör en ledare bra i en krissituation? Vilka uttalanden kan vara till gagn för situationen och vilka kan stjälpa den? Vilka risker som de som arbetar ombord primärt utsätts för? Bra och dåliga sätt att bemöta media?
Kursintyg och certifikat
Efter genomförd och godkänd utbildning erhålles följande kursintyg och certifikat på respektive utbildningsdel:
Crisis Management:
- Personligt kursintyg på genomgången utbildning från MariTerm AB
- Behörighet att ansöka om att få certifikatet för kursen i krishantering från Transportstyrelsen
Crowd Management:
- Personligt kursintyg på genomgången utbildning från MariTerm AB
Efter genomförd och godkänd utbildning registreras deltagaren som godkänd på Transportstyrelsens utbildarwebb som ger behörighet att ansöka om certifikatet för krishantering. Deltagaren gör själv sin ansökan hos Transportstyrelsens E-tjänster.
Information om utbildningen
Kursintyg: Ja
Kontaktinformation
MariTerm AB är av Transportstyrelsen godkänd utbildningsanordnare för utbildning i krishantering.
Kontakta oss för mer information
Kontaktuppgifter
Kontaktperson
Telefonnummer
E-postadress
Adress
MariTerm AB
Sporthallsvägen 2A
263 35 Höganäs