CCM – Crowd & Crisis Management – Krishantering, fortbildning
Fortbildning i CCM – Crowd & Crisis Management, refresh – Krishantering
Fortbildning för ombordanställda; befälhavare, överstyrmän, tekniska chefer, förste fartygsingenjör och annan personal med ett direkt ansvar för fartygspassagerare i nödsituationer. Kursen beskriver vilka reaktioner och utmaningar ombordanställda kan möta från passagerare i en nödsituation och vilka resurser de har till hands.
Utbildningens mål och syfte
På alla passagerar- och roro/passagerarfartyg som får ta mer än 100 passagerare, ska befälhavaren, överstyrman, teknisk chef, förste fartygsingenjör och annan personal med ett direkt ansvar för passagerare i nödsituationer inneha specialbehörighet för krishantering (Crisis Management). Kursen överensstämmer med kraven i STCW V/2.7 och V/2.8 och hålls i enlighet med IMO Model Course 1.29.
Personal som ska bistå passagerare i nödsituationer ska ha genomgått utbildning i kontroll av folkmassor (Crowd Management). Kursen överensstämmer med kraven i STCW V/2.6 och hålls i enlighet med IMO Model Course 1.28. Läs vidare under Tillägg av Crowd-delen enligt nedan.
Denna repetitionsutbildning är för dig som fortsättningsvis ska ansvara för passagerare i en nödsituation och sedan tidigare har certifiering i krishantering. Utbildningen följer direktiven i enlighet med Manila STCW-koden A-V/2-4, 2-6. Efter utbildningen kan du förlänga certifikatet för krishantering (Crisis Management).
Målet för krishanteringskursen är bl.a. att kunna:
- Organisera säker förflyttning av passagerare vid embarkering och debarkering.
- Organisera nödprocedurer ombord.
- Optimera användningen av tillgängliga resurser.
- Kontrollera aktiviteterna vid nödlägen.
- Kontrollera passagerare och personal i nödsituationer.
- Skapa och upprätthålla effektiv kommunikation.
Deltagarna ska ges kunskap för att kunna ansvara för den assistans passagerare på ett passagerarfartyg kräver i en nödsituation. Passagerarna ska guidas genom nödsituationens olika faser på säkrast möjliga sätt. De ska assisteras till rätt plats, med rätt klädsel och utrustning, med rätt information och i bästa möjliga fysiska och psykiska tillstånd så att de, när situationen är överstånden, kan återgå till ett normalt liv utan fysiska eller psykiska men.
MariTerm AB är av Transportstyrelsen godkänd utbildningsanordnare för utbildning i krishantering.
Målgrupp
Kursen vänder sig i första hand till befälhavare, överstyrmän, tekniska chefer, förste fartygsingenjörer och annan personal med ett direkt ansvar för passagerare i nödsituationer. Kursen riktar alltså sig till besättningsmedlemmar på passagerarfartyg, både i en operativ och en ledande funktion, som behöver förnya sitt certifikat i krishantering.
Förkunskapskrav
För att medverka på den här kursen måste du inneha ett certifikat för krishantering (Crisis management and human behaviour for service on passenger and ro-ro passenger ships).
Kurslängd
Kursen genomförs under två dagar mellan kl 08.00 och 19.00, den första dagen på distans och den andra dagen plats i Helsingborg eller Höganäs. På utbildningen varvas teoretiska lektioner med diskussioner, grupparbeten och rollspel.
Om även Crowd-delen önskas i utbildningen tillkommer ett hemarbete som ska genomföras före kursstart. Läs vidare under Tillägg av Crowd-delen enligt nedan.
Kursinnehåll
Kursen börjar med en översikt över nationella och internationella författningar som är aktuella för ämnet. Därefter följer en historisk genomgång av passagerarfartygsolyckor och de liv de krävt. Vi går igenom hur Costa Concordiaolyckan hände och orsakerna till den. Vi talar om den beredskap som finns runt våra kuster med det s.k. MIRG-organisationen som främst färjor drar nytta av.
Eftersom gruppsykologi är en stor del av den kunskap som deltagarna måste få med sig behandlas det grundligt. Ett närliggande område är högtalarutrop, tekniker, dos and don’ts.
Evakuering och sjösättning är en stor del av kursen och bland annat diskuteras hur lång tid författningen ger oss, var fallgroparna ligger, tekniker att omhänderta handikappade, olika sätt att distribuera livvästar, olika reaktionssätt hos passagerare, etc. I en särskild presentation behandlas hur besvärliga eller hotfulla passagerare ska bemötas.
En viktig del i kursen är avsnittet om motivation. Besättningsmedlemmar i ett passagerarfartyg rekryteras med utgångspunkt från deras professionella utbildning, kunskap och erfarenhet. Detta har de skaffat sig på eget initiativ och val. När de kommer ombord på sin arbetsplats erhåller de ytterligare uppgifter i säkerhetsorganisationen som är obligatoriska. För att uppnå en effektiv organisation är det därför oerhört viktigt att väcka motivation. Det har forskats på detta ämne i mer än hundra år och nya landvinningar görs ständigt. Vad dessa landvinningar innebär och hur de kan appliceras i ombordmiljön diskuteras på kursen.
Slutligen behandlas ämnet Crisis Management och olika exempel, såväl bra som dåliga, gås igenom ur både litteratur och verklighet. Frågor som diskuteras och behandlas är bland andra: Vad är det som gör en ledare bra i en krissituation? Vilka uttalanden kan vara till gagn för situationen och vilka kan stjälpa den? Vilka risker som de som arbetar ombord primärt utsätts för? Bra och dåliga sätt att bemöta media?
Kursintyg och certifikat
Efter genomgången och godkänd kurs erhåller du ett personligt kursintyg för krishantering samt att vi registrerar dig som godkänd på Transportstyrelsens utbildarwebb vilket ger dig möjlighet att förlänga din behörighet för krishantering. MariTerm AB är av Transportstyrelsen godkänd utbildningsanordnare för utbildning i krishantering.
Om även Crowd-delen önskas i utbildningen erhålles ett personligt kursintyg efter genomförd och godkänd utbildning i Crowd Management. Läs vidare under Tillägg av Crowd-delen enligt nedan.
Kursmaterial
Varje kursdeltagare får en kopia på PowerPoint-presentationen mailad till sig.
Om även Crowd-delen önskas i utbildningen mailas ett kurskompendium, en PowerPoint-presentation samt ett kunskapsprov för Crowd-delen. Läs vidare under Tillägg av Crowd-delen enligt nedan.
Kursavgift
Avgiften för fortbildningskursen i krishantering är 5 200 kr/person exklusive moms.
I priset ingår lunch och fika under kursdag 2 samt kursdokumentation och personligt intyg på genomgången kurs. Avgiften faktureras före kursstart.
Om även Crowd-delen önskas i utbildningen tillkommer en avgift. Läs vidare under Tillägg av Crowd-delen enligt nedan.
Tillägg av Crowd-delen
Utbildningen innehåller, om deltagaren vill, både Crowd and Crisis Management. Deltagaren får själv bestämma om denne vill gå endast Crisis, alltså grundkursen i krishantering, eller båda delarna. Transportstyrelsen utfärdar endast ett certifikat för Crisis, och inte för Crowd. Om en deltagare på vår kurs önskar att även gå Crowd-delen får denne välja till Crowd-delen och får då ett kursintyg utskrivet av oss. Crowd-delen är alltså inte behörighetsgrundande.
På alla passagerar- och roro/passagerarfartyg som får ta mer än 100 passagerare, ska befälhavaren, överstyrman, teknisk chef, förste fartygsingenjör och annan personal med ett direkt ansvar för passagerare i nödsituationer ha genomgått utbildning i kontroll av folkmassor (Crowd Management). Kursen överensstämmer med kraven i STCW V/2.6 och hålls i enlighet med IMO Model Course 1.28.
Kursen genomförs i samband med grund- och fortbildningskursen i krishantering och består av en hemuppgift som genomförs före utbildningen.
Efter godkänd utbildning erhåller kursdeltagaren ett personligt kursintyg för Crowd-delen.
Avgiften för fortbildningskursen i krishantering inklusive Crowd-delen är 6 800 kr exklusive moms. Avgiften faktureras före kursstart.
Kursanmälan
Om du vill anmäla dig till CCM – Crowd & Crisis Management – Krishantering, fortbildning går det bra att fylla i formuläret nedan. Anmälan skickas till oss senast 7 dagar före kursstart. Din anmälan kommer att bekräftas via e-mail. Anmälan är bindande men kursplatsen kan vid förhinder överlåtas till annan person inom företaget. Alternativt har företaget en plats tillgodo vid nästkommande kurstillfälle.
Information om utbildningen
Kursintyg: Ja
Kontaktinformation
Anmälan
Den första kursdagen genomförs på distans via Zoom medan den andra kursdagen genomförs fysiskt på plats i Höganäs.
Anmälan bör helst ske senast en vecka före utsatt kursdatum.
För anmälan, se nedan under Kursanmälan.
Kursanmälan
Anmälan till utbildningen
Tillägg av Crowd-delen
Önskar du att även gå Crowd-delen samtidigt som valt kurstillfälle?
Låt oss veta det i meddelandet!
Kontaktuppgifter
Kontaktperson
Telefonnummer
E-postadress
Adress
MariTerm AB
Sporthallsvägen 2A
263 35 Höganäs