Lastsäkring – Info & utbildning

Dålig säkring av last kan skada gods, fordon, fartyg och människor och ibland orsaka svåra olyckor och haverier. Det är inte alltid lätt att veta hur last ska säkras på ett riktigt sätt och det kan vara svårt att avgöra vem eller vilka som är ansvariga för att lastsäkringen blir utförd.

Innehållsförteckning

Här kan du snabbt hitta det du söker efter inom lastsäkring!

    Utbildning och konsultation

    Dålig säkring av last kan skada gods, fordon, fartyg och människor och ibland orsaka svåra olyckor och haverier. Det är inte alltid lätt att veta hur last ska säkras på ett riktigt sätt och det kan vara svårt att avgöra vem eller vilka som är ansvariga för att lastsäkringen blir utförd.

    Målet med lastsäkring

    Det finns två huvudsakliga mål med lastsäkring. Det första är att undvika att tillbud eller olyckor sker orsakade av bristfällig lastsäkring. Det får inte falla av gods från en lastbil vid en häftig undanmanöver, gods får inte störta ur en järnvägsvagn och gods bör inte förskjutas ombord på ett fartyg. Det värsta som kan inträffa i samband med bristfälligt lastat och säkrat gods är att människor blir skadade eller dödade. Därför är det första huvudmålet med lastsäkring att eliminera risken för olyckor.

    Det andra målet är uppenbart för de som hanterar godset – att det inte ska uppkomma godsskador. Ingen mottagare av gods accepterar skadat gods. Godsskador leder till aktiviteter som kan bli dyrbara; ersättnings­leveranser, rekla­mationshantering m.m. Det innebär att det andra huvudmålet med godsvård och lastsäkring är att minimera skador på godset.

    Målsättningen med lastsäkring är att lasten ska säkras med minsta möjliga arbetsinsats och materialåtgång för att få en säker transport enligt gällande regler och därigenom eliminera risken för olyckor och undvika transportskador på godset orsakade av bristfällig lastsäkring.

    Faktorer som påverkar lastsäkring

    Det finns ett antal faktorer som påverkar på vilket sätt gods ska och behöver säkras. Dessa faktorer kan delas upp i fyra områden:

    • Godsets egenskaper
    • Typ av lastbärare
    • Transportslag som är involverade
    • Val av säkringsmetoder och utrustning

    Klicka på någon av följande länkar för att läsa mer om:

    Lastsäkringsintyg och instruktioner

    Lastsäkringsintyg och lastsäkringsinstruktioner utarbetas för att ge tydliga anvisningar om hur gods ska lastas och säkras i container, växelflak, trailer, lastbil eller järnvägsvagn. Intygen och instruktionerna utarbetas för att uppfylla gällande bestämmelser för transport av gods på väg, järnväg och till sjöss.

    För företag som regelbundet lastar ut samma typ av produkter har det visat sig fördelaktigt att utarbeta intyg eller instruktioner för lastsäkring. MariTerm AB har utarbetat lastsäkringsintyg och instruktioner, som uppfyller såväl nationella som internationella föreskrifter, för ett stort antal svenska och utländska industrier.

    Läs mer om lastsäkringsintyg & instruktioner

    Lastsäkring i containers

    Lastning och säkring av gods i containers kan kräva lite mer planering, förberedelse och förkunskap om olika lastsäkringsmetoder än vid lastsäkring i trailers och MariTerm AB kan därför vara behjälpliga vid konsultation gällande containerstuffning. MariTerm genomför utbildning i containerstuffning, tar fram lastsäkringsintyg och instruktioner samt genomför praktiska prov praktiska prov med gods lastat i container.

    Läs mer om lastsäkring i containers

    Praktiska prov och tester för lastsäkring

    För att simulera de krafter som kan uppstå under transport och för att undersöka hur gods beter sig när det utsätts för olika påkänningar kan olika praktiska prov genomföras. Vissa simuleringar kan genomföras med hjälp av enkla lutningsprov med begränsad tillgång till provmaterial medan andra prov kräver mer avancerad utrustning, mätinstrument och planering.

    Läs mer om praktiska prov

    Utbildning i lastsäkring

    MariTerm bedriver lastsäkringsutbildning i form av öppna eller företagsinterna kurser som är avsedda för varuägare, transportörer, hamn- och terminalpersonal och andra som på olika sätt arbetar med godstransporter. Kurserna ger nödvändiga kunskaper om teoretiska och praktiska metoder för att på bästa sätt lasta och säkra gods i olika lastbärare.

    Läs mer om utbildning i lastsäkring

    Handbok i lastsäkring

    MariTerms utbildningsmaterial handbok i lastsäkring består av en handbok som vänder sig till alla i transportkedjan som på något sätt är involverade i lastning och säkring av gods. Innehållet är baserat på CTU-koden och European Best Practice Guidelines. CTU-koden innehåller ett förslag på ämnen som ska ingå i en lastsäkringsutbildning vilka behandlas i bokens 15 kapitel. Boken är lättläst och rikt illustrerad och finns tillgänglig i både tryckt och digital form:

    MariTerm erbjuder även en företagsanpassad handbok i lastsäkring. Det är ett dokument som ger grundläggande krav och instruktioner för hur ett företags gods ska lastas, säkras och transporteras och anpassas helt efter företags önskemål och godstyper.

    Läs mer om företagsanpassad handbok i lastsäkring

    Forskning och utveckling inom lastsäkring

    MariTerm har genomfört ett flertal forsknings- och utvecklingsprojekt inom lastsäkringsområdet. I RASLA-projektet utarbetades förslag på utrustning för rationell säkring av last på fordon och järnvägsvagnar. En del av den utrustning som togs fram inom detta projekt har installerats på den lastsäkringsbil som används för de praktiska delarna av våra utbildningar.

    Läs mer om forskning och utveckling

    Godsskador, besiktningar och godsskadeutredningar

    MariTerm har av Sjöfartsverket godkända besiktningsmän för lastsäkring. MariTerm AB har vid ett flertal tillfällen fått i uppdrag att utreda orsaken till lastskador och biträtt olika parter i tvister då gods har skadats under transport. MariTerm har även på uppdrag av försäkringsbolag och Statens Haverikommission genomfört utredningar i samband med större haverier som inträffat under transport eller vid lasthantering.

    Läs mer om godsskador, besiktningar och godsskadeutredningar

    Lathundar för lastsäkring

    En lathund för lastsäkring är ett hjälpmedel vid dimensionering av lastsäkringsarrangemang för att få till erforderlig säkring av last i en lastbärare i enlighet med gällande regler. Det finns dels en lathund som är i enlighet med den europeiska standarden EN 12195-1 som gäller för vägtransport i Europa och dels en lathund som uppfyller kraven enligt IMO/ILO/UNECE Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units (CTU Code) som gäller för internationella transporter på väg, järnväg och till sjöss i sjötransportområde A, B respektive C.

    MariTerm erbjuder även en företagsanpassad lathund för lastsäkring som är ett hjälpmedel vid dimensionering av lastsäkring för företagsanpassat gods och surrningsmateriel.

    Lathundar för lastsäkring

    Lastsäkringsintyg och instruktioner

    Lastsäkringsintyg och lastsäkringsinstruktioner utarbetas för att ge tydliga anvisningar om hur gods ska lastas och säkras i container, växelflak, trailer, lastbil eller järnvägsvagn. Intygen och instruktionerna utarbetas för att uppfylla gällande bestämmelser för transport av gods på väg, järnväg och till sjöss.

    För företag som regelbundet lastar ut samma typ av produkter har det visat sig fördelaktigt att utarbeta intyg eller instruktioner för lastsäkring. MariTerm AB har utarbetat lastsäkringsintyg och instruktioner, som uppfyller såväl nationella som internationella föreskrifter, för ett stort antal svenska och utländska industrier.

    Läs mer om lastsäkringsintyg & instruktioner

    Lastsäkring i containers

    Lastning och säkring av gods i containers kan kräva lite mer planering, förberedelse och förkunskap om olika lastsäkringsmetoder än vid lastsäkring i trailers och MariTerm AB kan därför vara behjälpliga vid konsultation gällande containerstuffning. MariTerm genomför utbildning i containerstuffning, tar fram lastsäkringsintyg och instruktioner samt genomför praktiska prov med gods lastat i container.

    Läs mer om lastsäkring i containers

    Praktiska prov och tester för lastsäkring

    För att simulera de krafter som kan uppstå under transport och för att undersöka hur gods beter sig när det utsätts för olika påkänningar kan olika praktiska prov genomföras. Vissa simuleringar kan genomföras med hjälp av enkla lutningsprov med begränsad tillgång till provmaterial medan andra prov kräver mer avancerad utrustning, mätinstrument och planering.

    Läs mer om praktiska prov

    Utbildning i lastsäkring

    MariTerm bedriver lastsäkringsutbildning i form av öppna eller företagsinterna kurser som är avsedda för varuägare, transportörer, hamn- och terminalpersonal och andra som på olika sätt arbetar med godstransporter. Kurserna ger nödvändiga kunskaper om teoretiska och praktiska metoder för att på bästa sätt lasta och säkra gods i olika lastbärare.

    Läs mer om utbildning i lastsäkring

    Handbok i lastsäkring

    MariTerms utbildningsmaterial handbok i lastsäkring består av en handbok som vänder sig till alla i transportkedjan som på något sätt är involverade i lastning och säkring av gods. Innehållet är baserat på CTU-koden och European Best Practice Guidelines. CTU-koden innehåller ett förslag på ämnen som ska ingå i en lastsäkringsutbildning vilka behandlas i bokens 15 kapitel. Boken är lättläst och rikt illustrerad och finns tillgänglig i både tryckt och digital form:

    MariTerm erbjuder även en företagsanpassad handbok i lastsäkring. Det är ett dokument som ger grundläggande krav och instruktioner för hur ett företags gods ska lastas, säkras och transporteras och anpassas helt efter företags önskemål och godstyper.

    Läs mer om företagsanpassad handbok i lastsäkring

    Forskning och utveckling inom lastsäkring

    MariTerm har genomfört ett flertal forsknings- och utvecklingsprojekt inom lastsäkringsområdet. I RASLA-projektet utarbetades förslag på utrustning för rationell säkring av last på fordon och järnvägsvagnar. En del av den utrustning som togs fram inom detta projekt har installerats på den lastsäkringsbil som används för de praktiska delarna av våra utbildningar.

    Läs mer om forskning och utveckling

    Godsskador, besiktningar och godsskadeutredningar

    MariTerm har av Sjöfartsverket godkända besiktningsmän för lastsäkring. MariTerm AB har vid ett flertal tillfällen fått i uppdrag att utreda orsaken till lastskador och biträtt olika parter i tvister då gods har skadats under transport. MariTerm har även på uppdrag av försäkringsbolag och Statens Haverikommission genomfört utredningar i samband med större haverier som inträffat under transport eller vid lasthantering.

    Läs mer om godsskador, besiktningar och godsskadeutredningar

    Lathundar för lastsäkring

    En lathund för lastsäkring är ett hjälpmedel vid dimensionering av lastsäkringsarrangemang för att få till erforderlig säkring av last i en lastbärare i enlighet med gällande regler. Det finns dels en lathund som är i enlighet med den europeiska standarden EN 12195-1 som gäller för vägtransport i Europa och dels en lathund som uppfyller kraven enligt IMO/ILO/UNECE Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units (CTU Code) som gäller för internationella transporter på väg, järnväg och till sjöss i sjötransportområde A, B respektive C.

    MariTerm erbjuder även en företagsanpassad lathund för lastsäkring som är ett hjälpmedel vid dimensionering av lastsäkring för företagsanpassat gods och surrningsmateriel.

    Lathundar för lastsäkring

    Vanliga frågor kring lastsäkring

    Vad är lastsäkring?

    Lastsäkring innebär att genom olika metoder och med hjälp av olika utrustning förhindra last från att glida, tippa och vandra i eller på en lastbärare under transport för att undvika skador på gods, lastbärare, människor och miljö. Läs mer om grundläggande principer för lastsäkring här. 

    Vilka är de vanligaste metoderna?

    Lastsäkring kan ske genom förstängning, låsning eller surrning, eller en kombination av dessa metoder. De mest vanliga surrningsmetoderna är överfallssurrning, loopsurrning, grimsurrning och rak surrning. Det är vanligt att använda en kombination av förstängning och överfallssurrning. Läs mer om lastsäkringsmetoder här.

    Vilka lagar behöver jag förhålla mig till?

    Det finns olika lagar, föreskrifter, standarder och koder för olika transportslag. För vägtransport i Sverige gäller föreskriften TSFS 2017:25 och i Europa bland annat standarden EN 12195-1:2010. Vid sjötransport hänvisas till CTU-koden och vid järnvägstransport i Europa till UIC Loading Guidlines.

    Mer info om regler och riktlinjer för lastsäkring, för olika transportslag finns att läsa här.

    Vilken utrustning ska jag ha vid tunga last?

    För att säkra tung last används med fördel starkare lastsäkringsutrustning som till exempel kätting eller grövre spännband. Utrustning med lägre styrka kan användas men då krävs det mer utrustning. Viktigt att tänka på är att lastbärarens surrningsfästen ska ha minst motsvarande styrka som surrningsutrustningen. Läs mer om lastsäkringsutrustning här. 

    Hur ska lastsäkringsutrustning vara märkt?

    Genom EU-direktivet 2014/47/EU är det krav på att lastsäkringsutrustning som används under vägtransport i Europa ska vara märkt med sin styrka i enlighet med de europeiska standarderna EN 12195-2 för spännband, EN 12195-3 för kätting respektive EN 12195-4 för wire. Det finns andra standarder som gäller i andra delar av världen. Läs mer om märkning av lastsäkringsutrustning här.

    När behövs ett lastsäkringsintyg?

    Enligt den svenska vägföreskriften TSFS 2017:25 ska lastsäkringsintyg tas fram för gods och lastsäkringsarrangemang som inte omfattas av de standarder som det hänvisas till, t.ex. vid surrning av ej formstabilt gods samt vid användning av klossar, loop-grimma eller ”silly loop”. Arrangemanget ska verifieras med praktiska prov eller genom tekniska beräkningar.

    Vem ansvarar för att lasten är rätt säkrad? (Vem är ansvarig för lastsäkring)

    Vid vägtransport i Sverige är det chauffören som är ansvarig för att lasten på dennes fordon är rätt lastsäkrat. I flera europeiska länder är detta ansvar delat mellan avsändare, transportör och/eller chaufför. Godsskador som uppstår under transport styrs av civilrättsliga regler medan skador på tredje man (person, egendom eller miljö) styrs av offentligrättsliga regler.

    Kontakt

    Skicka ett meddelande

    Personuppgiftspolicy

    Kontaktuppgifter

    Kontaktperson

    Sven Sökjer-Petersen

    Telefonnummer

    Adress

    MariTerm AB
    Sporthallsvägen 2A
    263 35 Höganäs